2022 exploderade TikTok i Sverige och svenska varumärken togs på sängen. Få hade avsatt utrymme för contentproduktioner på TikTok eller pengar till annonsering i sin budget. Användarbasen växte kraftigt på TikTok under hela året samtidigt som de kreativa kampanjerna lyste med sin frånvaro.
Så, käre marknadschef, vi vet att du sitter och finslipar på den sista budgetrevideringen för 2023 just nu.
Här är några råd:
1. Se TikTok som en självklar kanal i din mix. TikTok är här för att stanna och om du inte omfamnar plattformen nu så missar du kalaset ett år till. Avsätt en större del av din SoMe-budget till TikTok. Med tanke på att det mesta ni gör för TikTok kommer att funka även på andra plattformar är detta en no-brainer.
2. Glöm snacket om att det bara är GenZ och teens på plattformen. Åldersgrupperna 25-34 och 35-44 växer snabbast och står nu för cirka hälften av användarna på Svenska TikTok. Den här utvecklingen kommer att fortsätta under nästa år.
3. Använd styrkorna i TikTok. Se inte TikTok som en ännu en plats för att skjuta ut dina omklippta reklamfilmer. TikTok är en underhållningsplattform, utnyttja den till att skapa underhållande content som engagerar din publik. Öka räckvidden på ditt content genom att använda formatet Spark ads. Eller som TikTok själva säger: Make Tiktoks, not ads!
4. Ta hjälp av experter. Vi på Goodname finns här för dig. Hör av dig så välter vi internet ihop.
Gott nytt år!
Comments