Den vanligaste frågan, förutom vad det är vi sysslar med är: Vad betyder Goodname? Och med mycket som känns självklart är frågan inte helt enkel att besvara. Men låt mig göra ett försök.
När jag och Mina Fagerjäll bestämde oss för att starta byrå så gick det fort. Vi träffades på Riche på mitt initiativ för att jag ville pitcha en idé om en ny typ av byrå. Direkt visade det sig att Mina länge burit på idén att pitcha samma byråidé på mig. Eftersom vi båda hade haft samma idé på var sitt håll var det bara att köra. Men vad skulle vi heta?
Jag har haft förmånen att få jobba med att bygga och lansera många varumärken under mina år i byråvärlden. Tagit fram nya produkter, varumärkesplattformar och nya logotyper. Att göra samma sak för sin egen byrå skulle väl inte bli så svårt?
Tjena.
Vi hade redan från start arbetsnamnet Goodname med i diskussionen. Men vi ville inte nöja oss, vi vill heta något coolare. Vi visste att vår byrå skulle jobba med kreativitet baserad på data/insikter och då behöver man väl ändå låta lite startuppigt coolare än Goodname? Efter att försökt göra jobbet från grunden, precis som för en kund, med workshops, swot-analyser, omvärldsbevakning, trendspaningar etc etc så körde vi ändå fast. Jag har reggat massor av domännamn under resans gång, för flera gånger var säkra på att vi hittat rätt. Namn som CrayCray, Gravitate, Levitate, Agentcy och andra, knepigt stavade, fräsiga namn kom och gick. Och tiden gick.
Ett tag var vi helt säkra på att vi skulle heta CR8. Som skulle uttalas Create. Och vars logga skulle se ut som ett grundämne i periodiska systemet. Och att kreativitet skulle vara vårt grundämne. Smart, eller hur? Eller inte, namnet ligger inte bra i munnen. Försök säga Create några gånger så hör du problemet. Dessutom tänkte flera i vår testgrupp på CR7 när de såg CR8 i skrift och oavsett vad man tycker om Ronaldo så lirar den kopplingen inte för oss. Av alla namn som kommit och gått så fanns Goodname alltid där i utkanten av synfältet, gömt bakom andra tankar. Där marinerade det och växte sig starkare tills det en dag hoppade fram och med självklarhet konstaterade att det är mig ni ska ha! Det var bara att ge efter. Förutom att tiden till lansering började bli knapp (inget tvingar fram ett beslut så lätt som en nära-deadline-upplevelse) så kändes namnet plötsligt självklart. Goodname är ett bra namn, helt enkelt. Och när jag får frågan om varför vi heter som vi gör så svarar jag ofta just så. Om jag sedan känner för att bli mer filosofisk och kommunikationsteoretisk (jag kan ju min Marshall McLuhan) utvecklar jag det ytterligare. Att ha ett Goodname, det vill säga ett bra och starkt varumärke, är ovärderligt. Det är vår ambition att Goodname ska bli ett starkt varumärke i sin bransch, men framförallt är vårt syfte att hjälpa våra kunder att bygga sina varumärken. Att de ska ha ett Goodname. Och för att parafrasera Joakim Pirinens karaktär Socker-Conny: Med ett schysst varumärke slår man hela världen med häpnad.
Så med namn satt var vi äntligen redo att möta världen. Men först skulle vi ta fram en snygg logotyp och det, mina vänner, är en ännu längre historia :)
Och för den intresserade så är Goodname inte bara ett väldigt bra namn på en byrå, det är en jäkligt bra låt också.
/ Anders
Comments