Goodname är en content marketing-byrå med fokus på sociala medier. Vår tes är att det går att skapa underhållning av alla kommunikationsutmaningar.
Underhållning som bygger stöttåliga varumärken, attraherar en engagerad publik och driver försäljning.
Vi anser därmed att alla varumärken är i underhållningsbranschen och ju bättre man är att omfamna den insikten desto bättre kommer man att lyckas.
Du och dina konkurrenter slåss om samma plånbok och publik. När alla hygienfaktorer är mötta återstår kampen om den dyrbaraste av valutor: Publikens tid.
Och om publiken spenderar mer tid med ditt varumärke så kommer bra saker att hända. Med andra ord: bäst story vinner.
Vår metod att skapa underhållande kommunikation baseras på våra kunders affärsmål, målgruppens intressen, deras beteende och plattformens algoritm, exempelvis på TikTok och YouTube. När man lyckas skapa underhållande kommunikation som tillgodoser alla parametrar uppstår inte bara direkt affärsnytta, långsiktiga värden byggs. Om du är intresserad av bygga ett varumärke som dina kunder vill spendera sin tid med har du kommit rätt.
Välkommen till
Goodname!




Mina Fagerfjäll
VD & medgrundare

Anders Rask
Strategiansvarig & medgrundare

Alice Ranglén
Produktionsledare

Matilda Damlin
Producent & produktionsledare

William Jonsson
Klippare

Adrian Svensson
Art Director & Klippare

Philip Thompson
Klippare
Vill du också va med?
Goodname håller alltid ett öga öppet efter nya talanger och lovande praktikanter. Spontanansökningar skickas med CV och arbetsprover till jobs@goodname.se

Vilka är
grundarna
egentligen?
Strategiansvarig & medgrundare
Anders Rask är en strategisk kommunikatör med många prisvinnande projekt på sitt CV. Han gillar de omöjliga problemen och älskar oväntade lösningar.
Han är en känd byråledare och ledde under många år contentbyrån OTW till framgångsrika resultat. Han har också varit strategidirektör för mediekoncernen Aller media där han även ledde byrånätverket Ahead samt var styrelseordförande för ett antal byråer.
– Jag har jobbat på och med många stora byråer och lett stora organisationer. Med Goodname ville jag plocka bästa från mina tidigare erfarenheter och tillsammans med Mina skapa en ny typ av byrå. En vassare, snabbare uppstickare som utmanar de traditionella byråerna. Jag och Mina kompletterar varandra otroligt bra och jag är så glad att över vi startat Goodname tillsammans.
Anders intresserar sig extra mycket för strategisk kommunikation och employer branding – en disciplin som han tycker får för litet kärlek.
– Employer branding får för lite fokus hos både byråer och hos kunderna. Det är en fråga som ofta hamnar hos HR trots att beställarkompetensen finns hos kommunikation/marknad. Det är stora värden som står på spel och då bör man toppa laget, ta in lika vassa konsulter som man gör för sina reklamkampanjer.
Han brinner också för hållbar och kostnadseffektiv kommunikation, särskilt i sociala medier. Kortsiktiga priskampanjer eller varumärkesbyggande herofilmer?
– Man måste kunna göra flera saker samtidigt. Kortsiktiga kampanjer riskerar att erodera varumärket även om de konverterar för stunden. De stora varumärkesbyggande filmerna är ju roliga att göra men de är svåra att effektmäta och det enda de konverterar fram är Guldägg. Valet mellan performance och varumärkesbyggande är ett falskt val. Vi vet att man kan göra båda saker samtidigt genom smartare kampanjer. Det ger bättre ROI och starkare varumärken i längden.
VD & medgrundare
Mina Fagerfjäll är den moderna kreatören som är minst lika passionerad kring data och effekt som kreativ höjd. Minas hjärna går som varmast när hon hittar och testar nya obeprövade lösningar genom att kombinera olika marknadsföringsprinciper och insikter – gärna på helt oväntade plattformar. Hon brinner för affärsutveckling och varumärkesbyggande med stark kommunikation som verktyg.
– Jag har en stark tro på att alla varumärken kan hitta ett så pass starkt reason-to-speak att de kan bygga en engagerad publik som vill spendera kvalitativ tid med dem. Så länge idé och utförande är förankrat i målgruppsinsikter, algoritmer och användarbeteende på de valda plattformarna.
Minas stora dröm har så länge hon kan minnas varit att driva en kreativ byrå. Resan började med en civilekonomutbildning inom marknadsföring vid Stockholms universitet och Seoul National University. Efter examen har hon hunnit arbeta som formgivare, social media manager, projektledare, producent och kreatör på bland annat Social Industries och OTW.
Senast kommer hon från rollen som Creative Director på Splay One där hon framförallt förfinat expertisen inom Youtube, TikTok, Influencer Marketing och att nå fram till den kluriga målgruppen Gen-Z. I Minas prisbelönta portfolio finns allt från nytänkande influencer-rörelser, framgångsrika YouTube-serier och TikTok-konton till konverterande sociala medier kampanjer.
Hennes främsta kompetensområden ligger inom strategisk content marketing, rörlig produktion och hur varumärken och influencers lyckas i samtliga sociala kanaler.