top of page

OLW firar melloturné på TikTok


OLW sponsrar Melodifestivalturnén och nu aktiverar man sponsorskapet genom en turné på sina sociala kanaler.  Med Hampus Hedström som programledare tar man tempen på Melodifestivalens städer, med TikTok och Instagram som motor.

OLW har sponsrat Melodifestivalen i över 20 år. I år ville man ta ut sponsorskapet i sina sociala medie-kanaler och nå en yngre publik. 

Byrån Goodname fick uppdraget ta fram ett koncept för att aktivera sponsorskapet med TikTok som främsta kanal. Resultatet blev en roadshow med Hampus Hedström som programledare, producerad av Goodname. I en serie filmer följer vi Hampus när han besöker festivalstäderna med sin OLW-pimpade buss. På varje ort löser Hampus olika uppdrag och träffar massor av människor.

– Vi ville skapa ett rymligt koncept som lyfter OLW:s sponsorskap och där underhållning är centralt. Snacks är en självklar del av melloupplevelsen och Hapmus är fantastiskt att jobba med, så det har varit lätt att ta fram innehållsidéer som funkar, säger Mina Fagerfjäll, VD på Goodname.


Episoderna från det första stoppet, Malmö, ligger redan uppe och där får vi se Hampus Hedström köra Snaxi, storhandla med en tonåring, skapa en snacksfalafel och mycket mer. 

Programserien pågår fram till finalen i Stockholm och gör nedslag i alla städer på vägen dit. Varje stopp resulterar i flera filmer och totalt planeras programserien bestå av 35-40 filmer som publiceras på OLW:s Tiktok- och Instagram-konton


Med satsningen vill OLW skapa underhållning som knyter ihop varumärket med melloupplevesen.

– Underhållning och humor är en stor del av vårt DNA. Den här satsningen stöttar vår payoff “Livet med en nypa salt” på ett fantastiskt vis. Vi vill bjuda våra målgrupper på skratt och underhållning och den här programserien är ett väldigt bra verktyg för det, säger Ebba Freidenvall, digital & social manager på OLW.


Filmerna i programserien är fristående men bildar tillsammans en helhet som ramar in OLW:s sponsorskap på ett underhållande sätt. 

– Jag som kommer från YouTube-världen tycker att det är spännande att konceptet pushar gränsen med vad man kan göra på TikTok. Med den här programserien tar vi det bästa från Youtube och blandar med de snabba klippformaten på TikTok och det blir väldigt bra, säger Hampus Hedström.




bottom of page