Goodname är namnet på en nystartad, annorlunda contentbyrå i Stockholm. Strategi, annonsering och produktion för TikTok samt employer branding i sociala medier blir tidigt fokus. Datadriven kreativitet är byråns DNA.
Bakom Goodname står grundarna Mina Fagerfjäll, VD och Anders Rask, strategiskt ansvarig.
Mina Fagerfjäll kommer senast från en roll som Creative Director på Splay One och har tidigare ansvarat för stora kreativa projekt på OTW och Social Industries. Anders Rask har bakgrund som VD på contentbyrån OTW och senare som strategichef på Aller media samt ansvarig för Aller medias byrånätverk där bland andra Narva, OTW och Make Your Mark ingår. Goodname är en annorlunda contentbyrå med kreativitet och data i fokus. Grundarna står bakom många välrenommerade och prisbelönta projekt och deras gedigna bakgrund borgar för kreativ höjd och strategisk kompetens. Bredden till trots har de har valt att initialt lyfta fram två områden i sitt erbjudande, där man initialt vill lägga större fokus.
– Vi ser en enorm potential i strategisk rådgivning och produktion för företag som vill växa på TikTok. Många varumärken saknar närvaro och därmed även kunskapen om hur innehåll bör skapas på TikTok för att verkligt interagera med användarna på plattformen. Vi ser det som vår uppgift att guida och hjälpa de som vill lyckas på TikTok, säger VD Mina Fagerfjäll.
Ett annat område som Goodname vill framhålla är employer branding.
– Kampen om att attrahera och behålla talang är hårdare än någonsin och det kommer bara att bli tuffare. Att kunna dramatisera och skapa story kring sitt varumärke med hjälp av content marketing är avgörande för att vara framgångsrik. Plattformar som TikTok och Instagram minst lika viktiga, om inte viktigare än, LinkedIn och intranät, säger Anders Rask som är strategiansvarig på Goodname.
Nystartade Goodname ser kreativitet som basen i lyckad kommunikation – Vi är vana att jobba datadrivet men brinner för att addera kreativitet som ett självklart grundämne i alla samarbeten. Det är många varumärken som jobbar defensivt med sin data, gör samma saker om och om igen, baserat på alldeles för snäva AB-tester. Man har investerat miljoner i CRM-system, men glömmer ibland att innehållet och upplevelsen är avgörande, säger Mina Fagerfjäll. För Goodname är effektiv kommunikation en hållbarhetsfråga.
– Många datadrivna kampanjer är kortsiktiga och eroderar varumärket, även om de konverterar. I andra änden har vi de stora varumärkesbyggande kampanjerna med svårmätt effekt och noll konvertering. Vi vet att man kan konvertera och bygga varumärke samtidigt i smartare kampanjer och där skiljer vi oss från andra byråer. Detta är extra viktigt för alla digitalt baserade affärsmodeller så som e-handel och SaaS-bolag. Och som en extra bonus är vi enkla och roliga att jobba med, säger Anders Rask.
Kan ni sammanfatta er affärsidé i en mening?
– Kreativitet med data som bränsle, avslutar Mina Fagerfjäll, VD för Goodname.
Comments