![](https://static.wixstatic.com/media/e6b995_2c20348038c34d74821598cc5fd74790~mv2.png/v1/fill/w_980,h_508,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/e6b995_2c20348038c34d74821598cc5fd74790~mv2.png)
Även om du aldrig har öppnat TikTok-appen så har du sett filmerna därifrån på andra plattformar. Och datan säger att du älskar dem. Maneret, tempot, starten: Sättet som bra kreatörer gör videos på TikTok är här för att stanna.
Det finns massor av anledningar till att du bör hänga på TikTok, särskilt om du är marknadsförare, det är här det händer och utvecklingen går snabbt.
Men även om du aldrig ens öppnat appen så har du garanterat sett massor av videomaterial som är skapat på plattformen. På Instagram, Facebook, Youtube Shorts och ja, till och med på LinkedIn.
TikTok är världens snabbast växande social plattform just nu. Tillväxttakten är enorm och det är inte bara GenZ-kidsen som hänger där längre, data från USA visar att 25-35 år växer snabbast och att 35-45 är på väg att nå samma tillväxttakt. Goodname är partner med Tiktok och vi får inte dela den svenska användardata vi har tillgång till men jag kan hinta om att det (host, host) stämmer bra mot utvecklingen i Sverige.
Anledningen till att videoformat från TikTok hoppar över staketet in i andra ekosystem är många. Men den kanske viktigaste faktorn är tid. På TikTok har du EXTREMT kort tid på dig att kroka tittaren på just din film. Tre sekunder, om vi ska vara generösa. Lyckas du inte locka tittaren på den tiden kommer scrollet till nästa film som ett brev på posten.
Det här har kreatörer på TikTok anammat med hull och hår. Starten är extremt viktig och de som lyckas bäst är extremt duktiga på starka starter.
Direkt när filmen startar får vi veta premissen. En fråga ställs (som vi vill få svar på), en utmaning, ett påstående, ett känt ljud eller humor, vi får direkt veta vad som väntar. Och vi bestämmer oss inom tre sekunder om vi vill haka på eller inte.
Det här formspråket kickar igång dopaminerna och får oss att hänga kvar. Så det finns all anledning att studera de mest framgångsrika kreatörerna på TikTok och inspireras av dem, även om ni bara använder Instagram som plattform.
För nu är det the golden age of TikTok och alla andra plattformar försöker jaga ikapp. Vi byråexperter brukar alltid tala om att vikten av att skapa innehåll specifikt för varje plattform, för att utnyttja styrkan i dessa. Men just nu finns ett undantag och det bör du anamma: Om du skapar videos som funkar på TikTok kommer de förmodligen att funka lika bra som Instagram Reels och YouTube Shorts.
There, I’ve said it.
Tänk bara på att TikTok-videos nästan alltid spelas upp med ljud på, så addera text när du publicerar på nästa plattform.
Så sätt igång och smid medans järnet är varmt och detta fönster är öppet.
“Create once, publish on multiple platforms” har inte funkat särskilt bra sedan 2010 men just nu är det drömläge för varumärken som anammar the TikTok-way.
Ökad ROI, baby!
Så vad väntar du på, tiden går (tik tok, tik tok!).
Och för bäst effekt bör du publicera på Tiktok först. Där får man snabbt veta om materialet flyger och får samtidigt värdefull data från plattformen.
Kontakta Goodname för inspiration och rådgivning om TikTok och framgångsrika videoformat på alla plattformar.
Anders Rask
Comments